Airbus is providing assistance to the investigation", "Airbus to provide full technical cooperation to PIA, Air France, and CFM International: letter", "Airbus experts visit PIA plane crash site in Karachi as probe opens", "Black Box Of Crashed Pakistan Flight Found In Karachi", "Cockpit Voice Recorder Recovered From Debris Of Crashed Pak Plane", "Black box of Pakistan flight PK8303 en route to France for air crash investigation", "Govt vows impartial probe into plane crash within 3 months", "Preliminary report of PIA plane crash raises new questions", "PK-8303 crash: Investigators hold pilot responsible", "Pilots were overconfident and unfocused because of coronavirus: PIA crash report", "PIA Plane Crash Investigation Report Public, Who was the responsible? Friction marks on the runway suggested there had been some ground contact; at the runway's 1,400-metre (4,500 ft) mark, the plane's left engine is believed to have scraped the runway; at the 1,700-metre (5,500 ft) mark, the right engine made contact. "[6][13] According to PIA's CEO, Arshad Malik, a technical fault prompted the aircraft to make a go-around rather than land, even though both runways were available. Great fares on regional flights and international connectivity with Air Seychelles, national carrier of the Seychelles. Pakistan International Airlines Flight 8303 was a scheduled domestic flight from Allama Iqbal International Airport in Lahore to Jinnah International Airport in Karachi, Pakistan. Ein Klick für den Datenschutz. [32] As of 10 June 2020, 95 people have been identified, per Federal Aviation Minister Ghulam Sarwar Khan. [8] Das Flugzeug war bei 6,1 Meilen Entfernung mit einer Höhe von 3500 Fuß deutlich über der Gleitpfadhöhe von 2100 Fuß. An Bord der Maschine waren laut Flugmanifest 91 Passagiere und acht Besatzungsmitglieder,[1] von denen viele anlässlich des Fests des Fastenbrechens zu ihren Familien heimflogen. [17] Dieser belastete die beiden Piloten schwer: offenbar waren sie durch ein intensives Gespräch über die COVID-19-Pandemie beim ersten Landeanflug derart abgelenkt, dass sie trotz mehrfacher visueller und akustischer Warnsignale des EGPWS mit eingefahrenem Fahrwerk auf der Piste aufsetzten. Pakistan-International-Airlines-Flug 8303 war ein nationaler Linienflug von Lahore nach Karatschi, auf dem am 22.Mai 2020 ein Airbus A320 beim Landeanflug auf den Karachi/Jinnah International Airport (KHI) in Pakistan verunglückte. [67], In a report published on 22 June 2020, both the air traffic controller on duty and flight crew's actions were reported to have been contributing factors which ultimately culminated in the crash. [29][59][60] Subsequently, an 11-member Airbus team visited the crash site on 26 May. Es wurden auch 2 Passagiere und 4 Personen am Boden verletzt. [6] The pandemic had already stretched the healthcare resources of the city and the crash intensified the burden. [15][3] One of the pilots radioed air traffic control (ATC) reporting landing gear issues and the failure of both engines. Die Cockpit-Besatzung war mental möglicherweise nicht auf eine Bauchlandung eingestellt und leitete das Durchstartmanöver erst ein, als sie die Berührung der Landebahn durch die Triebwerke feststellte. Our thoughts are with all those affected. Der von Pakistan International Airlines (PIA) ... "Schockiert und betrübt über den PIA-Absturz", schrieb Khan auf Twitter. Laut Aussage eines PIA-Pressesprechers war das Fahrwerk beim ersten Anflug nicht oder nicht vollständig ausgefahren. Bans PIA From Airspace for Six Months", "Pakistan International has been banned from flying to and from Europe for six months", "U.S. bans Pakistan International Airlines flights over pilot concerns", "US bans Pakistan's PIA flights over pilots' fake license", "We regret to confirm that an A320 operated by Pakistan International Airlines was involved in an accident during flight #PK8303 from Lahore to Karachi on May, 22 2020. Update vom 28. [51][52] One of the survivors was identified as banker Zafar Masud, who is the CEO of the Bank of Punjab. [4]:12 The contact with the runway may have caused substantial damage to the engines' critical components located on the underside, consequently leading to failure. Die Piloten deaktivierten daraufhin den Autopiloten, fuhren die Störklappen aus und leiteten einen steilen Sinkflug mit einer Sinkgeschwindigkeit von über 3.000 Fuß/Minute ein, um noch auf den vorgesehenen Gleitpfad der Landebahn 25L zu kommen. [68] In the report, the Captain was cited as being "overconfident". [18] The landing gear was still in the retracted position when the aircraft attempted its first landing. Die Speichereinheit wurde erst fünf Tage später gefunden und zur Untersuchung nach Frankreich gebracht. Mai, 15.55 Uhr: Knapp eine Woche nach dem Absturz einer Passagiermaschine in einem Wohngebiet in Pakistan ist nun der Stimmenrekorder des Cockpits gefunden worden. Nach zehn Jahren bei China Eastern Airlines ging das Flugzeug 2014 an Pakistan International Airlines über. Unter den Todesopfern befanden sich 96 Personen mit pakistanischer Nationalität sowie ein US-amerikanischer Staatsbürger. Airbus, the aircraft's manufacturer, cited they would be providing assistance to the investigation. Beim Flug einer Platzrunde kam es anschließend ebenfalls zu einem Kontrollverlust, in diesem Fall jedoch aufgrund eines Brandes an Bord. Er hatte am 17. Die Unglücksmaschine am 15. [48][49], Pakistan had allowed domestic flights to resume, following suspension during the COVID-19 pandemic, six days earlier on 16 May. November 2020 um 16:16 Uhr bearbeitet. [13], Obwohl das Flugzeug in einen stark bevölkerten Stadtteil stürzte und Dutzende Häuser sowie mehrere Autos beschädigt wurden, gab es am Boden zunächst keine Toten und nur acht Verletzte. [15], According to officials from Pakistan's Civil Aviation Authority (CAA), complications had arisen during the aircraft's first descent. [18] The Civil Aviation Authority had declared the aircraft fit for flight until 5 November. [8] Die Piloten meldeten Luftnotlage (Mayday), woraufhin die Flugsicherung ihnen eine Freigabe für die Landebahnen 25L und 25R erteilte. Oktober 2014 setzte Pakistan International Airlines den von GECAS geleasten Airbus ein. Pakistan-International-Airlines-Flug 268 (Flugnummer IATA: PK268, ICAO: PIA268, Funkrufzeichen PAKISTAN 268) war ein internationaler Nonstop-Linienflug der Fluggesellschaft Pakistan International Airlines von Karatschi nach Kathmandu, auf dem am 28.September 1992 ein Airbus A300B4-203 kurz vor der Landung auf dem Flughafen Kathmandu verunglückte. Ab dem 30. There are many factors that contribute to the safety rating of an airline including, but not limited to, accident history, maintenance and operational procedures, types of training programs, age of fleet and specific routes flown. [33] The Pakistani model and actress Zara Abid was one of the flight's passengers. [13] The crash was captured on video by a CCTV camera on the roof of one of these buildings (this building was further away from the crash site and not damaged), which shows the aircraft just before crashing into the neighborhood. Auch der Rat der Flugsicherung, den Anflug wegen zu hoher Geschwindigkeit und Höhe besser abzubrechen, war ignoriert worden.[18]. [4]:12, In the footage of the crash from the CCTV camera on the building near the crash site, the aircraft's landing gear was extended at the moment of impact. [18] This is supported by the conversation between the aircraft and air traffic control which indicates that the aircraft was constantly losing altitude. Auf 1740 Fuß fuhren sie das Fahrwerk zusammen mit den Störklappen wieder ein. The EASA stated that the decision could be appealed. [57][58], The investigation is being conducted by Pakistan's Aircraft Accident Investigation Board (AAIB). [18], The PIA's engineering department reported that the last routine maintenance check on the plane was conducted on 21 March 2020, and the most comprehensive check was last performed on 19 October 2019, during which no defects were found in its engines, landing gear or avionics.